Παρασκευή 17 Μαΐου 2013

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ


Ολες οι Απαντησεις στο μάθημα της Νεοελληνικής γλώσσας
Α1.  Ο Γ. Γραμματικάκης πραγματεύεται τη σχέση του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον. Αρχικά, αναφέρει ότι ο άνθρωπος δεν σέβεται τη ζωή στη γη, αλλά ερευνά την ύπαρξη ζωής σε άλλους πλανήτες, αν και ο ίδιος θεωρεί ότι η επικοινωνία με τη ζωή στο σύμπαν δεν είναι δυνατή. Στη συνέχεια υποστηρίζει ότι στη γη αναδείχθηκαν ποικίλες μορφές ζωής και ότι ο άνθρωπος με τη δράση του ανέπτυξε τις επιστήμες, τα γράμματα και τις τέχνες, αλλά ταυτόχρονα προκάλεσε καταστροφές, επιβαρύνοντας το περιβάλλον. Γι’ αυτό προτρέπει τον άνθρωπο να σεβαστεί τη ζωή στη γη και να βελτιώσει την επικοινωνία του, γιατί, παρά το γεγονός ότι η τελευταία έχει αναπτυχθεί με τη χρήση των τεχνικών μέσων, η ανθρώπινη μοναξιά έχει ενταθεί. Καταλήγει ότι το ανθρώπινο ενδιαφέρον δεν πρέπει να επικεντρώνεται στην ανακάλυψη ζωής στο σύμπαν, αλλά στη λύση των προβλημάτων του πολιτισμού, αμβλύνοντας έτσι τη μοναξιά του.
Β1.  Οι δυνατότητες των ηλεκτρονικών μέσων και ειδικότερα το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα κινητά τηλέφωνα, που πλέον εξασφαλίζουν πρόσβαση και στο διαδίκτυο, έχουν πυκνώσει την ανθρώπινη επικοινωνία, όμως, η ανθρώπινη ανάγκη έχει μεγαλώσει και η αποξένωση κυριαρχεί. Οι αποστάσεις έχουν εκμηδενιστεί, οι χρήστες των παραπάνω μέσων μπορούν να διατηρήσουν εύκολα τις διαπροσωπικές τους σχέσεις, καθώς και να δημιουργήσουν νέες γνωρίζοντας καινούριους ανθρώπους και διευρύνοντας τον κοινωνικό τους κύκλο. Ωστόσο, παρατηρείται πως δεν υπάρχει πάντα ουσία στις συναπτόμενες ή στις διατηρούμενες μ’ αυτόν τον τρόπο σχέσεις. Μάλιστα, οι άνθρωποι χρησιμοποιούν τα νέα μέσα ως υποκατάστατα της γνήσιας επαφής και της άμεσης επικοινωνίας. Οι διαδικτυακές επαφές δεν ισοδυναμούν με αληθινούς φίλους ούτε με την πραγματική ζωή. Συνεπώς, αναδεικνύεται ο αντιφατικός χαρακτήρας των νέων μέσων επικοινωνίας.
Β2.  α.                  Θεματική περίοδος: «Αποκαλύπτεται όμως επίσης σε όλη του την  τραγική αντίφαση
ότι ο άνθρωπος, αυτή η περιούσια κορύφωση της εξελίξεως, έχει διπλή υπόσταση».
Λεπτομέρειες/σχόλια: « Από τη μια είναι ικανός για μεγάλες πράξεις, έμαθε με την επιστημονική του γνώση να κατανοεί τον κόσμο αλλά και γέννησε αριστουργήματα στον λόγο και στην τέχνη. Από την άλλη, ο ίδιος ο άνθρωπος σφραγίζει την ιστορική πορεία του με πολέμους και αγριότητες, θεοποιεί τα υλικά αγαθά και συντηρεί την αδικία και τις ανισότητες. Ελάχιστα, τέλος, σέβεται τις πολλαπλές εκφράσεις της ζωής, ενώ η φύση και οι θάλασσες του πλανήτη είναι συχνά τα θύματα των συμφερόντων του».
Περίοδος κατακλείδα: « Η υπερφίαλη αυτή στάση του ανθρώπου έχει αλλοιώσει έτσι ένα θαυμαστό περιβάλλον, που ωστόσο υπήρξε και το λίκνο της δικής του υπάρξεως».
                   β.                1.       « η ζωή όμως γύρω μας ανθίζει»
2.           «έχει επουλώσει τις πληγές στις θάλασσες»
3.           «εξωγήινη μοναξιά»
4.           «γέννησε αριστουργήματα στον λόγο και στην τέχνη»
Β3.    α.      
                   ταυτόχρονα:    συγχρόνως
                         γέννησε:    δημιούργησε
                       αισθανθεί:    νιώσει
                    πληθαίνουν:    αυξάνουν
                       ανάλγητη:    άσπλαχνη
                 β.
                         ανούσια:    ουσιώδη
                    εμφανίζεται:    εξαφανίζεται
            ανέφικτη:    εφικτή
            πυκνώνει:    αραιώνει
                υψηλά:    χαμηλά
Β4.    α.      «Είναι άραγε περιέργεια, κατακτητική διάθεση ή απλώς ένα διανοητικό
παιχνίδι;»
Πρόκειται για ρητορική ερώτηση, η οποία εισάγει στο θέμα, κινητοποιεί το ενδιαφέρον του αναγνώστη, προκαλεί απορία, ανησυχία, αγωνία, προβληματίζει και ευαισθητοποιεί τον εφησυχασμένο δέκτη. Παράλληλα, προσδίδει οικειότητα, ζωντάνια, αμεσότητα, και παραστατικότητα στο κείμενο, απλοποιώντας το ύφος, ώστε να είναι εύληπτο στο ευρύ κοινό.
          « - όσο και αν αντιτίθεται στις ενδόμυχες επιθυμίες μας-»
Η διπλή παύλα χρησιμεύει για να απομονώσει μία φράση, που δεν έχει δευτερεύουσα σημασία, καθώς επεξηγεί και συμπληρώνει τα προαναφερθέντα.
      β.    Από την άλλη, από τον ίδιο τον άνθρωπο σφραγίζεται η ιστορική του πορεία με πολέμους και αγριότητες, θεοποιούνται τα υλικά αγαθά και συντηρούνται η αδικία και οι ανισότητες.
Γ1. Σημείωση: Να ληφθούν υπόψη τα χαρακτηριστικά της ζητούμενης επικοινωνιακής περίστασης, δηλαδή του άρθρου. Γνωρίσματα του άρθρου είναι ο τίτλος (π.χ. Το περιβάλλον καταστρέφεται!), η αφόρμηση από επικαιρικό γεγονός (η εκδήλωση μίας πυρκαγιάς σε ορεινό μέρος της περιοχής σας), το επίσημο/ τυπικό ύφος και η αναφορική χρήση της γλώσσας.
Πρόλογος: Αναφορά στην έλλειψη σεβασμού που επιδεικνύει ο άνθρωπος στο περιβάλλον και στην καταστροφική επίδραση της συμπεριφοράς του.
Α ζητούμενο: Επιπτώσεις έλλειψης σεβασμού ανθρώπου προς φυσικό περιβάλλον
Στη φύση:
-          Η αύξηση της θερμοκρασίας της γης εξαιτίας του φαινομένου του θερμοκηπίου. Άμεση συνέπεια η μείωση των βροχοπτώσεων και της υγρασίας, η λειψυδρία, η αλλαγή των κλιματολογικών συνθηκών κ.τ.λ.
-          Η μείωση, τα τελευταία χρόνια, του όζοντος (από ψυκτικά μηχανήματα, σπρέι, αεροζόλ κ.τ.λ.) το οποίο αποτελεί προστατευτική ασπίδα απέναντι στην υπέρυθρη και υπεριώδη ηλιακή ακτινοβολία. Άμεση συνέπεια η αύξηση ορισμένων παθήσεων.
-          Η εξαφάνιση βιολογικών ειδών (άγριων ζώων, πουλιών, ειδών υπό εξαφάνιση) από λαθραίο κυνήγι.
-          Τα απορρίμματα, τα χημικά απόβλητα, τα βιομηχανικά λύματα και τα καυσαέρια (μεταφορικών μέσων) μολύνουν την ατμόσφαιρα και ρυπαίνουν το περιβάλλον.
-          Η καταστροφή δασών (εμπρησμοί, λατομεία, υλοτόμηση) με ταχύτατους ρυθμούς διαβρώνει το έδαφος και αλλοιώνει τη φυσική ομορφιά.
-          Η ελάττωση ορυκτών καυσίμων εξαιτίας της συνεχής και σε μεγάλες ποσότητες άντλησης τους και η αντικατάστασή τους από την πυρηνική ενέργεια.
-          Η ηχορύπανση, δηλαδή οι δυνατοί, εκκωφαντικοί ήχοι μηχανών (αυτοκινήτων, μηχανημάτων κ.λ.π.) με τις καταστροφικές της συνέπειες για την ψυχική υγεία του ανθρώπου.
-          Εξαφάνιση βιολογικών ειδών, διατάραξη τροφικής αλυσίδας.
Στον άνθρωπο:
-         Επιπτώσεις    στη    φυσική         υγεία (αναπνευστικά        προβλήµατα, καρκινογενέσεις, καρδιακά νοσήματα).
-         Επιπτώσεις στην ψυχική υγεία (άγχος, επιθετικότητα, χάνεται η ψυχική ευεξία και γαλήνη). Η ζωή στις µεγαλουπόλεις καταντά µαρτύριο, αφού περιορίζονται οι δυνατότητες για αποδράσεις στη Φύση.
-         Επιπτώσεις στην πνευµατική συγκρότηση του ανθρώπου, αφού εκλείπουν οι φυσικοί χώροι που δίνουν αφορµή για πνευµατική δηµιουργία, ισοπεδώνεται     η αισθητική καλλιέργεια του ατόµου. Ταυτόχρονα, αποµακρύνεται από τη Παράδοση, όταν αυτή σχετίζεται µε το περιβάλλον.
-         Αλλοτρίωση – αποξένωση από τη Μητέρα – Φύση.
-         Υποθηκεύεται το µέλλον των επερχόµενων γενεών.
-         Υποβαθμίζεται η ποιότητα ζωής και ο άνθρωπος ζει σε ένα τεχνητό περιβάλλον με αποτέλεσμα να γίνεται λιγότερο δημιουργικός, να χάνει τη φαντασία του και να σκέφτεται και να δρα ορθολογικά και ψυχρά.
Στην κοινωνία:
-         Τίθενται εµπόδια στη µελλοντική οικονοµική ανάπτυξη των χωρών στον τοµέα της γεωργίας, βιοµηχανίας, αφού οι φυσικοί πόροι εξαντλούνται αλόγιστα.
-         Πλήττεται  η  τουριστική  ανάπτυξη,  καθώς  το  απογυµνωµένο  τοπίο,  οι µολυσµένες  θάλασσες,  τα  καµένα  δάση,  τα  κατεστραµµένα  µνηµεία προκαλούν ένα εφιαλτικό και αποκρουστικό περιβάλλον.
Β ζητούμενο: Τρόποι αποκατάστασης σχέσης ανθρώπου και φύσης
1. Η οικογένεια με την παροχή αρχών, κανόνων και με το διάλογο να εμφυσήσει στο παιδί το σεβασμό στο περιβάλλον. Επίσης, να ενημερώνει το νέο για το πρόβλημα και να το φέρνει σε επαφή με τη φύση, πραγματοποιώντας επισκέψεις σ’ αυτήν, ώστε ο νέος να τη γνωρίσει, να την αγαπήσει και να συνειδητοποιήσει την ανεκτίμητη αξία της.
2. Το σχολείο οφείλει να παρέχει παιδεία ανθρωπιστικού περιεχομένου, ώστε οι νέοι να ευαισθητοποιούνται για τα οικολογικά θέματα. Για να το πετύχει αυτό πρέπει, φυσικά :
-να υπάρχει ειδικό μάθημα για το οικολογικό πρόβλημα,
-να διοργανώνονται πολιτιστικές εκδηλώσεις με θέμα το σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον,
-να αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες για δενδροφυτεύσεις, ανακύκλωση κ.τ.λ.
3. Οι πνευματικοί άνθρωποι, τα μ.μ.ε., οι διεθνείς οργανισμοί πρέπει να διαφωτίσουν την κοινή γνώμη, ώστε να διαμορφωθεί και να εξαπλωθεί ένα οικολογικό κίνημα, που θα αγκαλιάσει όλους τους ανθρώπους και όλους τους τομείς της δραστηριότητάς τους, για τη σωτηρία του φυσικού περιβάλλοντος.
4. Η εκάστοτε πολιτική ηγεσία σε κάθε κράτος οφείλει να λάβει τα κατάλληλα μέτρα για την προστασία του περιβάλλοντος :
-αυστηρότεροι νόμοι και ποινικές ευθύνες για τους καταστροφείς της φύσης,
-προστασία βιοτόπων και εθνικών δρυμών,
-ενίσχυση διαφόρων βοηθητικών υπηρεσιών (π.χ. δασοπυρόσβεση),
-ανακύκλωση υλικών,
-οικοδόμηση και χωροταξική διάταξη που σέβεται το περιβάλλον,
-προτάσεις, λύσεις για το κυκλοφοριακό στις πόλεις κ.τ.λ.,
-μεταφορά βιομηχανιών από τα αστικά κέντρα σε βιομηχανικές περιοχές με λήψη μέτρων προστασίας
5. Η επιστήμη και η τεχνική οφείλουν να επαναπροσδιορίσουν τους σκοπούς του και να αξιοποιήσουν τη δύναμή τους, για να επουλωθούν οι πληγές του φυσικού περιβάλλοντος :
-ανακύκλωση σκουπιδιών,
-βιολογικός / χημικός καθαρισμός λυμάτων,
-αναζήτηση και χρησιμοποίηση άλλων πηγών ενέργειας της ηλιακής, αιολικής και γεωθερμικής ενέργειας,
-βιοεπιστημονικές γεωργικοί μέθοδοι κ.τ.λ.
6. Η προστασία της φύσης είναι πάνω απ’ όλα υπόθεση ατομική, προσωπική κάθε σκεπτόμενου ατόμου.
Επίλογος: Ο επανακαθορισμός της σχέσης του ανθρώπου με τη φύση είναι αναγκαίο να αποτελέσει προτεραιότητα τόσο των κυβερνήσεων όσο και των ίδιων των πολιτών. Ο σεβασμός στη φύση ισοδυναμεί με σεβασμό στην ίδια τη ζωή.

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ - 17-5 -13


ΚΕΙΜΕΝΟ

Τη ζωή στη Γη ο άνθρωπος ελάχιστα την σέβεται, η ζωή όμως σε άλλους κόσμους διεγείρει το ενδιαφέρον και τη φαντασία του. Είναι άραγε περιέργεια, κατακτητική διάθεση ή απλώς ένα διανοητικό παιχνίδι; Ίσως όλα μαζί, ταυτόχρονα όμως κι ένα βαθύ αίσθημα μοναξιάς. Άλλωστε τη ζωή του εδώ ο άνθρωπος την έχει καταστήσει πιεστική και ανούσια.  Περιμένει λοιπόν ένα χέρι βοηθείας και παρηγοριάς από τους πλανήτες και τα μακρινά άστρα.  
Ακόμη όμως και αν δεχθούμε με αισιοδοξία ότι η ζωή δεν ανθίζει μόνον στη Γη, αλλά ότι αφθονεί στο Σύμπαν, ένας άλλος καθοριστικός παράγοντας ορθώνεται. Είναι ανάγκη να συνειδητοποιηθεί –όσο και αν αντιτίθεται στις ενδόμυχες επιθυμίες μας– ότι με τη ζωή αυτή η επικοινωνία εμφανίζεται, για το ορατό τουλάχιστον μέλλον, ανέφικτη
Με τη ζωή λοιπόν στο Σύμπαν είναι αδύνατο να επικοινωνήσουμε, η ζωή όμως γύρω μας ανθίζει. Η ζωή εδώ, σ’ έναν μικρό και πανέμορφο πλανήτη, ανέδειξε ύστερα από σιωπηλές διεργασίες που διήρκεσαν δισεκατομμύρια χρόνια μια θαυμαστή ποικιλία έμβιων όντων. Οι θάλασσες και τα δάση της Γης, τα βουνά και οι πεδιάδες της αποκαλύπτουν κάθε στιγμή τη γοητεία που κρύβουν τα χιλιάδες όμοια ή ανόμοια δημιουργήματα της εξελίξεως. Η ανεμώνη και το δελφίνι, ο αίλουρος αλλά και ο γυπαετός, τα ανθρώπινα όντα στις πολλαπλές φυλετικές τους παραλλαγές, είναι δίπλα μας, συμμέτοχα του ίδιου πλανήτη καιτου μέλλοντός του.  
Αποκαλύπτεται όμως επίσης σε όλη του την τραγική αντίφαση ότι ο άνθρωπος, αυτή η περιούσια κορύφωση της εξελίξεως, έχει διπλή υπόσταση. Από τη μια είναι ικανός για μεγάλες πράξεις, έμαθε με την επιστημονική του γνώση να κατανοεί τον κόσμο αλλά και γέννησε αριστουργήματα στον λόγο και στην τέχνη. Από την άλλη, ο ίδιος ο άνθρωπος σφραγίζει την ιστορική πορεία του με πολέμους και αγριότητες, θεοποιεί τα υλικά αγαθά και συντηρεί την
αδικία και τις ανισότητες. Ελάχιστα, τέλος, σέβεται τις πολλαπλές εκφράσεις της ζωής, ενώ η φύση και οι θάλασσες του πλανήτη είναι συχνά τα θύματα των συμφερόντων του. Η υπερφίαλη αυτή στάση του ανθρώπου έχει αλλοιώσει έτσι ένα θαυμαστό περιβάλλον, που ωστόσο υπήρξε καιτο λίκνο της δικής του υπάρξεως. 
Είναι λοιπόν καιρός να κατανοήσει ο άνθρωπος ότι η ζωή αλλού ίσως υπάρχει, αλλά η προσδοκία να την συναντήσει δεν θα πραγματωθεί εύκολα. Η ζωή όμως στη Γη ανθίζει ακόμα και τον περιμένει. Αν όσο είναι ακόμα καιρός τείνει το χέρι του προς τη ζωή αυτή, το φυτικό και ζωικό της θαύμα, τον Άλλο και τους άλλους, ίσως αισθανθεί λίγο πιο άξιος έποικος της Γης. 
Έτσι είναι σοφότερο να εξαντλήσουμε τις προσπάθειες για καλύτερη επικοινωνία, εδώ στη Γη. Το περίεργο ωστόσο είναι ότι, όσο η επικοινωνία αυτή πυκνώνει με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα, τόσο η μοναξιά μας, η ανθρώπινη,  μεγαλώνει και η αποξένωση κυριαρχεί. Φαίνεται ότι αυτό που απαιτείται είναι κάτι περισσότερο από την τεχνολογική έκρηξη της εποχής: απαιτείται βαθύτερη παιδεία και ουσιαστικότερες
αξίες του πολιτισμού. Οι εφιάλτες, άλλωστε, από τα περιβαλλοντικά προβλήματα πληθαίνουν,  και η Γη δεν φαίνεται να αντέχει για καιρό ακόμα την αφροσύνη μας. 
Σημασία επομένως δεν έχει να συναντηθούμε –αν ποτέ συναντηθούμε– στο πολύ μακρινό μέλλον με κάποια όμοια ή ανόμοια με μας δημιουργήματα της εξελίξεως. Το σπουδαίο θα ήταν να μπορούμε τότε να υπερηφανευθούμε, σε χιλιάδες ή εκατομμύρια χρόνια, ότι το αθρώπινο είδος έχει κατακτήσει υψηλά επίπεδα ισότητας και αξιών, και ότι οι πόλεμοι έχουν εκλείψει και ότι η Γη, το λίκνο της ανθρώπινης ζωής, έχει επουλώσειτις πληγές στις θάλασσες, τα δάση ή την ατμόσφαιρά της, και είναι πάλι ένας πανέμορφος πλανήτης. Διάσπαρτα άλλωστε, εδώ ή εκεί, θα βρίσκονται πάντοτε τα επιτεύγματα των σπουδαίων πολιτισμών, που αιώνες τώρα συνοδεύουν τη διαδρομή του ανθρώπου. 
Η «εξωγήινη μοναξιά», λοιπόν, δεν φαίνεται ότι θα εγκαταλείψει εύκολα τον άνθρωπο. Η γήινή του ωστόσο μοναξιά, που είναι επικίνδυνη και πιο ανάλγητη, είναι μεγάλη ανάγκη να απαλυνθεί. Τότε θα αναδειχθεί η μοναδικότητα του κάθε ανθρώπου, και η αναζήτηση της εξωγήινης ζωής θα αποκτήσει άλλο περιεχόμενο και νόημα. 
Γιώργος Γραμματικάκης, Ένας Αστρολάβος του Ουρανού και της Ζωής. 
Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, Ηράκλειο 2013. 2η
έκδοση (Διασκευή).

A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε
(100-120 λέξεις).
Μονάδες 25 

Β1. Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100 έως 120 λέξεων το περιεχόμενο του αποσπάσματος που ακολουθεί: «…όσο η επικοινωνία […] πυκνώνει με το ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, το διαδίκτυο και τα κινητά τηλέφωνα, τόσο η μοναξιά
μας, η ανθρώπινη, μεγαλώνει και η αποξένωση κυριαρχεί». 
Μονάδες 10 

Β2. α) Να βρείτε τα δομικά στοιχεία της τρίτης παραγράφου του κειμένου: 
«Αποκαλύπτεται όμως…υπάρξεως». 
Μονάδες 3
β) Να βρείτε μέσα στο κείμενο τέσσερα παραδείγματα μεταφορικής χρήσης του λόγου. 
Μονάδες 4

Β3. α) Να γράψετε ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: 
ταυτόχρονα, γέννησε, αισθανθεί, πληθαίνουν, ανάλγητη
Μονάδες 5 
β) Να γράψετε ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παρακάτω λέξεις του κειμένου: 
ανούσια, εμφανίζεται, ανέφικτη, πυκνώνει, υψηλά
Μονάδες 5 

Β4. α) Να αιτιολογήσετε τη χρήση του ερωτηματικού («Είναι άραγε περιέργεια, κατακτητική διάθεση ή απλώς ένα διανοητικό παιχνίδι;») (μονάδες 3), καθώς και της διπλής παύλας («−όσο και αν αντιτίθεται στις ενδόμυχες επιθυμίες μας−») που υπάρχουν στην πρώτη παράγραφο του κειμένου (μονάδες 2). 
Μονάδες 5


β) Να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική στο απόσπασμα που ακολουθεί: «Από την άλλη, ο ίδιος ο άνθρωπος σφραγίζει την ιστορική πορεία του με πολέμους και αγριότητες, θεοποιεί τα υλικά αγαθά και συντηρεί την αδικία και τις ανισότητες». 
Μονάδες 3

Γ1. Σε άρθρο που πρόκειται να αναρτηθεί στην επίσημη ιστοσελίδα του σχολείου σας να εκθέσετε τις απόψεις σας σχετικά με: 
α) τις επιπτώσεις που έχει προκαλέσει η έλλειψη σεβασμού του ανθρώπου προς το φυσικό περιβάλλον και
β) τους τρόπους με τους οποίους μπορεί ο άνθρωπος να αποκαταστήσει τη σχέση του με αυτό (500-600 λέξεις). 
Μονάδες 40